KAA 3053
Tajuk : Pendidikan Awal Kanak-kanak
Di Luar Negara
No
|
Nama
|
No. Kad Matrik
|
1
|
Ita anak dublin
|
D20182085096
|
2
|
Chia Yong Wei
|
D20182085993
|
3
|
Elvinia Sim
|
D20182085095
|
4
|
Clare Michael
|
D20182085102
|
5
|
Siti Norhafizah Binti Zepri
|
D20182085063
|
6
|
Laivianneysa Damius
|
D20182085264
|
PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK DI LUAR NEGARA
Suasana Sekolah Kanak-kanak di Luar negara
Click this link <_> :
Sumber Rujukan
1. BLOGSPOT
-http://nansetphene.blogspot.com/2012/09/model-model-prasekolah-luar-negara.html
2.SLIDESHARE
-https://www.slideshare.net/RosnaniAbuBakar/model-model-program-luar-negara-dan-kaitan-dengan-sistem
2.SLIDESHARE
-https://www.slideshare.net/RosnaniAbuBakar/model-model-program-luar-negara-dan-kaitan-dengan-sistem
Soalan Blog : Pendidikan awal kanak-kanak di luar negara.
- Berikan contoh negara-negara yang menubuhkan atau melaksanakan pendidikan awal kanak-kanak?
- Perbezaan pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia dan luar negara.Bincangkan.
- Apakah perbezaan hak kanak-kanak di dalam dan luar negara?
- Jelaskan cara pengajaran dan pembelajaran yang berbeza antara Malaysia dengan luar negara.
- Nyatakan dan jelaskan tokoh atau model-model pendidikan awal kanak-kanak yang ada di luar negara.
PENGENALAN
Penulisan blog ini telah dijalankan secara
terperinci bagi menimbulkan serba sedikit ilmu pengetahuan mengenai isu-isu,
polisi kurikulum, dasar, pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan juga masalah
berkaitan penglibatan ibu bapa di peringkat tadika/prasekolah yang berada di
luar negara. Seperti mana yang kita mengetahui, Pendidikan Prasekolah mula berkembang di Eropah pada abad
ke-19 dan di Amerika pada abad ke-20. Antara ahli falsafah Eropah yang terkenal
seperti Johann Heinrich Pestalozzi, Friedrich Froebel dan Maria Montessori.
Froebel merupakan orang pertama yang mendirikan tadika di dunia iaitu Negeri
Jerman pada tahun 1837 dan menamakan tadika itu sebagai ‘Kindergarten’ yang
bermaksud “Garden of Children”.
Prasekolah pertama didirikan di United Kingdom ditubuhkan oleh Robert Own pada
tahun 1816 di daerah Scotland dan diberi nama “The Infant School”. Manakala Amerika Syarikat, prasekolah pertama
didirikan pada tahun 1850 oleh Carl Schruz dan pada tahun 1860, Elizabert
Peabody membuka tadika di Boston.
Penubuhan prasekolah di Eropah dan Amerika Syarikat tertumpu
kepada kanak-kanak dari golongan yang berada sahaja. Manakala, kanak-kanak yang
miskin terbiar dan tidak mendapat pendidikan awal. Di ASEAN, pendidikan
prasekolah bermula selepas peperangan dunia kedua. Pada tahun 1900an,
prasekolah mula ditubuhkan di Filipina, Singapura dan Thailand sahaja.
Objektif Pembelajaran
Pada akhir bab ini, pelajar seharusnya dapat:
a) Menyatakan negara luar yang ada Pendidikan Awal
Kanak-kanak.
b) Mengetahui perbezaan sistem Pendidikan Awal Kanak-kanak
di Malaysia dengan negara luar.
c) Menyatakan model pendidikan awal kanak-kanak di luar negara.
d) Menjelaskan tentang cara pengajaran dan pembelajaran
yang berbeza antara Malaysia dengan
negara luar.
PENDIDIKAN AWAL
KANAK-KANAK DALAM NEGARA
|
Aspek
|
PENDIDIKAN AWAL
KANAK-KANAK LUAR NEGARA
|
Menerapkan nilai-nilai
murni supaya kanak-kanak dapat menghayati dan mengamalkannya sejak kecil.
|
Matlamat
|
Pembentukan individu
menekankan perkembangan intelektual secara umum terhadap sesuatu subjek
|
PERMATA hanya menerima
kanak-kanak yang berwarganera Malaysia.
Kanak-kanak di PERMATA
diambil daripada kanak-kanak yang sihat tubuh badan sahaja bukan mengalami
masalah penyakit kornik atau Kekerangan upaya.
|
Cara pengambilan
kanak-kanak
|
HEAD START membolehkan
semua warganegara memasuki sekolah tetapi dengan syarat penduduk yang bukan
warganegara mestilah tinggal di USA melebihi 5 hingga 6 tahun.
Head Start yang hanya
mengambil pelajar yang kurang upaya untuk didedahkan dengan pembelajaran yang
berguna.
|
PERMATA
adalah bermula
daripada 0 hingga 4 tahun
Prasekolah adalah 5-6
tahun
Taska adalah antara
2-4 tahun
Tadika adalah antara
4-6 tahun
|
Tahap umur kanak-kanak
|
HEAD START adalah
kanak-kanak bermula daripada 3 hingga 6 tahun.
Montessori adalah
kanak-kanak berumur daripada 2-4 tahun.
Regio Emillio adalah
kanak-kanak antara 3-6 tahun.
|
PERMATA
syarat
pengambilan mestilah dari keluarga yang berpendapatan rendah.
|
Syarat pengambilan
kanak-kanak
|
HEAD START
Mengambil kanak-kanak
terbiar di luar untuk menjamin masa depan mereka.
|
TADIKA
TABIKA
TASKA
PASTI
KEMAS
PERMATA
|
Program
|
Head Start
Sure Start
PendekatanRegio Emilio
Model Montessori
High scope
Frobelian
|
MALAYSIA
|
USA
|
UK
|
Asuhan Kanak-Kanak
(bawah 4 tahun)
|
Nursery (bawah 3
tahun)
|
Day Care
|
Preschool(3-4/5 tahun)
|
||
Prasekolah (4-6 tahun)
|
Kindergarten (5-
tahun)
|
Nursery (3-4 tahun)
|
Sekolah Rendah (7-12
tahun)
|
Primary (6-12 tahun)
|
Reception/ year 1(5
tahun)
|
Skop pendidikan Awal
kanak-kanak (ECE) di Malaysia merangkumi asuhan , pendidikan formal dan tidak
formal.
Maksud Pengajaran
·
menyatakan kesanggupan untuk mencari ilmu sepanjang hayat.
·
Menghormati kanak-kanak dan remaja.
·
Membimbing, mengarah, membantu, menyubur dan merancang
Antara cara pengajaran dan
pembelajaran kanak-kanak diMalaysia :
1.Belajar melalui bermain
·
Proses pembelajaran dijaalankan secara
tidak formal
·
Aktiviti-aktiviti perlu dirancang supaya
kanak-kanak merangsang naluri ingin tahu, mengukuhkan kordinasi motor kasar dan
hakus, menggunakan daya kreatif, memupuk semangat bergaul, sifat hormat
menghormati dan berdisiplin
2.
Merangsang naluri ingin tahu.
·
Guru dapat merangsang naluri ingin tahu
kanak-kanak dengan menarik perhatian mereka sebelum memulakan sesuatu
pelajaran.
·
Guru dapat merangsang naluri ingin
tahu kanak-kanak melalui pemerhatian,
klasifikasi, eksperimen, menjangka, menyoal, penyelidikan dan komunikasi.
3.
Perkembangan menyeluruh
·
Perkembangan menyeluruh bermaksud
perkembangan kanak-kanak daripada segi perkembangan jasmani, emosi, rohani dan
intelek atau kognitif.
·
Pembelajaran perlu difokuskan kepada
kanak-kanak secara menyeluruh dengan memenuhi keperluan fizikal, sosial, emosi
dan intelektual.
4.
Penerapan nilai murni
·
Segala sikap, prinsip, moral dan etika
yang baik adalah nilai-nilai murni
·
Terdapat 16 nilai-nilai untuk Pendidikan
moral dan Kerohanian yang telah dinyatakan dalam Buku Panduan Kurikulum
Prasekolah (Kementerian Pendidikan, 1993). Antaranya adalah ketuhanan, baik
hati, berdikari, kerjasama dan sebagainya.
5.Kreativiti
·
Guru memainkan peranan penting bagi
membina kreativiti kanak-kanak.
·
Sikap guru adalah salah satu faktor yang
amat diperlukan bagi merangsangkan kreativii kanak-kanak.
Skop
pendidikan awal kanak-kanak di Amerika syarikat (Program Head Start)
mengamalkan Amalan Bersesuaian Perkembangan kanak-kanak yang disarankan oleh
Persatuan Pendidikan Kanak-kanak Kebangsaan (Bredekamp & Copple, 1997).
Maksud pembelajaran
·
Perihal pemerolehan, atau pengubahsuaian
· Pengukuhan bagi pengetahuan,tingkah laku, kemahiran, nilai, atau
keutamaan yang baharu atau sedia ada.
Antara
cara-cara pengajaran dan pembelajaran pendidikan awal kanak-kanak di Amerika
Syarikat :
1.
Menggunakan kurikulum komprehensif yang mampu mneyediakan kanak-knak ke sekolah
rendah kelak.
2.
Memperkenalkan Program Strategik pendidikan untuk Guru (STEP).
· - memberi asas pengetahuan tentang perkembangan
kanak-kanak
· - Mengkordinasikan kemahiran guru-guru di
sekolah kerajaan dan swasta.
3.
Melaksanakan program lawatan ke rumah untuk membantu para ibu bapa.
4.
Menyediakan beberapa kemudahan untuk kanak-kanak dan keluarga seperti
perkhidmatan kilinik kesihatan, kesihatan mental, nutrisi, perkhidmatan untuk
kanak-kanak berkeperluan khas, perpustakaan, muzium, dan perniagaan yang boleh
membantu ekonomi keluarga.
Model-Model Pendidikan Awal
Kanak-Kanak di Luar
Negara
Pada peringkat awal (abad 18), orang Amerika Syarikat lebih mementingkan
penerokaan dan mencari tempat tinggal. Namun, muncul pemerdagangan kanak-kanak.
Hal ini kerana mereka mempercayai kanak-kanak tidak boleh dibiarkan duduk diam
tanpa membuat kerja. Sesetengah tempat di Amerika Syarikat menerima kanak-kanak
tanpa keluarga dari Eropah sebagai hamba atau printis untuk mengelakkan
masyarakat Eropah menanggng kebajikannya.
Pada tahun 1848, sistem pendidikan yang mengubah corak pendidikan
kanak-kanak di Amerika telah dibawa oleh Carl Schurz dan isterinya dari negara
Jerman. Carl Schurz telah membuka tadika yang pertama dan berbahasa Jerman di
Wisconsin pada tahun 1855. Hal ini telah menarik minat Elizabeth Peabody. Pada
tahun 1860, Elizabeth Peabody telah membuka tadika persendirian yang pertama
dan berbahasa English di Boston, Massachusetts. Namun, pertubuhan pendidikan
awal kanak-kanak di Amerika Syarikat tertumpu kepada kanak-kanak yang dari
golongan yang berada sahaja manakala kanak-kanak yang miskin terbiar dan tidak
mendapat pendidikan awal. Seterusnya, pada tahun 1873, Susan Blow membuka
tadika pertama di St.Lois Missuori.
Antara contoh-contoh model pendekatan
pendidikan awal kanak-kanak yang pertama ialah Model Head Start. Pada tahun
1965, kerajaan Amerika Syarikat telah memperkenalkan program Head Start. Head Start merupakan program pendidikan awal kanak-kanak yang utama (Federal Programme) diperkenalkan oleh
kerajaan Amerika Syarikat pada tahun 1965. Sejak ditubuhkan sehingga tahun
2003, Head start telah memberi perkhidmatan kepada 21 juta kanak-kanak yang
kurang berkemampuan dari aspek ekonomi. Di awalnya ia merupakan program pada
musim panas dan akhirnya berkembang menjadi sebuah program yang komprehesif
untuk kanak-kanak. Head start mendapat sokongan dan galakan dari yang kuat dari
pembuat dasar di Amerika Syarikat. Menurut Zigler dan Muenchow 1992,Head Start
dikenali sebagai “ the most important
social and educational experiment of the second half of the twentieth century”.
Head Start mempunyai objektif yang luas dalam perkembangan dan hasil
pembelajaran bagi kanak-kanak yang datang dari keluarga berpendapatan rendah.
Empat domain utama yang ditekankan ialah sosial, emosi,kognitif dan fizikal. Head start cuba menghasilkan
kanak-kanak yang berkembang secara menyeluruh. Di samping itu matlamat utama program Head Start ialah membina kesediaan
kanak-kanak ke sekolah dengan cara meningkatkan perkembangan kognitif dan
sosial melalui perkhidmatan kesihatan, pendidikan, nutrisi, sosial dan
keperluan lain yang dirasakan perlu.
Beberapa penambahbaikan program telah dibuat seperti penggunaan standard
prestasi yang bertujuan memastikan kanak-kanak mencapai standard minimum yang
diharapkan iaitu menguasai fonem dalam bahasa, bahan bercetak,numerasi,
komunikasi dengan baik, dapat menggunakan perbendaharaan kata dengan baik dan
menguasai bahasa inggeris dengan baik bagi kanak-kanak yang menggunakannya
sebagai bahasa ke dua. Pada tahun 2000, Biro Head start telah memperkenalkan Child Outcome Framework yang mengandungi 8 domain utama, 27 domain elemen
100 indikator kemahiran,kemampuan, pengetahuan dan tingkahlaku untuk
kanak-kanak berumur 3 – 5 tahun.
Model yang kedua ialah Model Bank Street. Program
Bank Street diperkembangkan oleh Sprague Mitchell, Carroline Pratt dan Harrier
Johnson. Ketiga-tiga tokoh dalam program ini telah mewujudkan Play School
sebagai sekolah pengasuhan pertama di Amerika Syarikat. Tujuan Model Bank
Streer ialah untuk mengembangkan seluruh aspek perkembangan kanak-kanak
merangkumi (fizikal, emosi, sosial, dan kognitif). Bank Street adalah program yang
mengikut prinsip-prinsip pembelajaran iaitu pertama, berdasarkan persekitaran
yang menjadi keutamaan untuk memotivasikan manusia dan kedua, kanak-kanak mesti
berinteraksi dengan persekitaran mereka secara fizikal dan sosial dan mentafsir
pendapat mereka sendiri untuk mengekalkan pendidikan sepanjang hayat. Selain daripada itu,
tujuan Model Bank Street ialah unutk berkongsi tanggungjawab dengan anak dan
masyarakat malahan untuk mengembangkan kompetensi dan motivasi untuk
menggunakan kemampuan anak mengembangkan kemandirian dan peribadi anak.
Seterusnya, tujuan Model Bank Street ini ialah untuk mengembangkan hubungan
sosial dengan kepedulian terhadap orang lain dan likungan dang untuk
mengembangkan kreativiti, dan menggalakkan integriti dan hubungan.
Selain itu, model
yang ketiga ialah model Reggio Emilia. Pada tahun 1990, program Reggio Emilia
telah bermula berkembang dari Italy ke Amerika Syarikat. Pendekatan Reggio Emilia merupakan falsafah pendidikan
yang memberi tumpuan kepada pendidikan prasekolah dan sekolah rendah.
Pendekatan ini telah diasaskan oleh Loris Malaguzzi
dan ibu bapa di kampung-kampung di sekitar Reggio Emilia di Itali selepas
Perang Dunia II melalui kemusnahan dari peperangan itu, ibu bapa percaya,
kanak-kanak memerlukan pendidikan yang baru iaitu pendekatan yang cepat untuk
mengajar anak-anak mereka. Ibu bapa juga menganggap bahawa pembangunan awal
kanak-kanak ialah untuk membentuk diri mereka sebagai individu.
Oleh
itu , Loris telah membawa kepada penciptaan program yang berdasarkan prinsip
hormat, tanggungjawab, dan kemasyarakatan melalui konsep ‘penerokaan dan
penemuan’ dalam persekitaran yang menyokong berdasarkan kepentingan kanak-kanak
melalui kurikulum ‘self-guided’. Natijahnya, model Reggio Emilia ini adalah mewujudkan keadaan pembelajaran
yang akan menggalakkan dan memudahkan anak untuk membina kekuatan berfikirnya
sendiri melalui penggabungan seluruh bahasa ekspresif, komunikatif, dan
kognitifnya. (Edward & Forman, 1993).
Akhir sekali ialah model Montessori. Maria
Montesssori dilahirkan di Chiaravalle, Itally pada tahun 1870. Beliau merupakan
doktor perempuan pertama di Itali. Namun begitu, beliau begitu tertarik dengan
cara kanak-kanak belajar. Justeru itu, beliau telah melanjutkan pelajaran
dalam bidang psikologi dan falsafah.
Pendekatan
berinovasi Dr Maria Montessori adalah “Pendidikan seharusnya tidak lagi akan
menjadi penyampaian pengetahuan, tetapi perlu menerima cara baru, mencari
potensi yang terdapat kepada seseorang manusia.” Keberkesanan kaedah pengajaran
Montessori telah di demonstrasi pada penerbitan hasil kajian di jurnal AS,
Science (29 September 2006) yang menunjukkan kanak-kanak Montessori telah
bertambah baik tingkah laku dan skil akademik di Montessori.
Kaedah
Montessori dalam pendidikan yang dihasilkannya dari pengalaman ini telah
kemudiannya dipraktikkan dengan jayanya keatas kanak-kanak dan ia adalah agak
popular di banayk tempat di dunia. Walau dengan banyak kritikan pada kaedah
beliau pada awal tahun 1930-an dan 1940-an, kaedah pendidikan beliau telah
dipraktikkan dan telah bangkit semula. Ia kini boleh ditemui di enam benua dan
seluruh Amerika Syarikat.
Sebelum akhir tahun 1907, Montessori telah mengasaskan
'Casa dei Bambini' atau Rumah Kanak-kanak yang pertama, di Rom. Kaedah
Montessori mula diperkenalkan di rumah kanak-kanak ini. Terdapat dua prinsip
yang terkandung di dalam kedah ini iaitu, kanak-kanak lebih mudah belajar jika
mereka diberi peluang untuk berinteraksi dengan persekitaran di mana mereka berada,
serta dengan bahan-bahan manipulatif yang dibekalkan. Kanak-kanak ini juga
lebih digalakkan untuk berbuat demikian tanpa bantuan orang dewasa. Prinsip
kedua ialah kanak-kanak berupaya untuk mengajar diri mereka sendiri .Kedua-dua
prinsip ini telah mengilhamkan usaha montessori dari segi reformasi pendidikan,
metodologi, psikologi, pengajaran, dan latihan
KESIMPULAN
Tuntasnya, pendidikan prasekolah penting bagi kanak-kanak
yang berumur 4 hingga 6 tahun untuk memberikan kemahiran asas seperti menulis,
membaca, mengira dan menaakul yang lebih dikenali sebagai amalan 4M dalam
pembelajaran bilik darjah. Hal ini demikian, merupakan satu langkah atau
persediaan kepada kanak-kanak menuju ke peringkat persekolahan yang merupakan
persekolahan formal di sekolah rendah. Pendekatan dan kaedah pengajaran yang
digunakan oleh sesebuah model Prasekolah yang dilaksanakan oleh guru haruslah
menarik minat kanak-kanak dan bersesuaian dengan tahap kognitif kanak-kanak.
Tetapi, guru perlu memainkan peranan dalam mengaplikasikan kaedah aras
pengajaran yang mengikuti piawaian sukatan yang telah ditetapkan dan
dimaktubkan dalam KSPK. Selain itu, pendidikan prasekolah ini harus menwujudkan
dan menghasilkan satu persekitaran yang ceria dan seronok supaya kanak-kanak
dapat menwujudkan situasi pembelajaran yang bermakna. Di samping itu, kurikulum
yang digunakan dalam sesebuah prasekolah haruslah dapat mempengaruhi
perkembangan kanak-kanak dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial kanak-kanak. Pada
tahap awal didikan kanak-kanak merupakan suatu cabaran untuk pendidik maka juga
merupakan suatu pengalaman yang baru membolehkan kanak-kanak menerokai pada
diri mereka. Di prasekolah luar negara juga menekankan bahawa skema yang
diperolehi kanak-kanak akan disimpankan dari prasekolah sehingga menuju ke
peringkat persekolahan. Secara holistiknya, tidak kira pendidikan awal
kanak-kanak dalam negara atau luar negara juga bermatlamat menginteprestasikan
kemahiran asas dalam penyelesaian masalah kepada kanak-kanak dalam
mengasimilasi dan mengadaptasi skema yang diperolehi oleh kanak-kanak itu
sendiri bagi menghasilkan keseimbangan tingkah laku terhadap diri sendiri
supaya menjadi insan yang lebih harmonis dan
berketerampilan.
No comments:
Post a Comment